Skip to main content
2

Enovas virkemidler og tilbud i markedet

Enova har et bredt tilbud av støtteprogrammer som skal bidra til Norges omstilling til lavutslippssamfunnet.

Enovas tilbud i markedet

Enovas støtter dem som utvikler og tar i bruk nye løsninger som samfunnet har behov for.

Enovas virkemiddelbruk skaper

ved å gi enkeltaktører anledning til å utvikle og bruke nye løsninger. Den stimulerer til ny adferd ved å senke barrierer – og slik avlaster aktørenes risiko - forbundet med innovasjonsaktiviteter. Slik målrettet virkemiddelbruk overfor enkeltaktører kommer samfunnet til gode ved at den samtidig motvirker markedssviktene som begrenser innovasjonsaktiviteten. Når markedet foretrekker løsningene som er blitt gjort tilgjengelig, viser det at målrettet virkemiddelbruk for å utvikle og tilgjengeliggjøre er nyttig for samfunnet.

Enovas virkemidler er i dag rettet mot innovasjonsfasene «senfase teknologiutvikling» og «markedsintroduksjon». Innen «senfase teknologiutvikling» favner Enovas virkemidler utviklings- og demonstrasjonsfasene (TRL 5-8). Enovas virkemidler for markedsintroduksjon styrker den kommersielle modningen og tidlige markedsutviklingen og -opptaket for teknologisk modne løsninger.

Figur 2.1 – Enovas virkeområde mellom teknologiutvikling og markedsutvikling

Enova

Figuren ovenfor (figur 2.1) illustrerer de ulike prosessene for teknologiutvikling og markedsintroduksjon, representert ved hver sin kurve, og viser hvor i dette bildet Enovas virkemidler fungerer. Den gule kurven til venstre i figuren representerer teknologiutvikling og viser at kostnadene knyttet til å utvikle en ny teknologi er fallende over tid som et resultat av at teknologien blir mer moden. Den blå kurven til høyre representerer markedsutviklingen. Ved introduksjon av en ny teknologi i markedet er det behov for å trygge etterspørselen og gi støtte gjennom den kritiske «dødens dal»-fasen. Målet er å på sikt nå det fulle markedspotensialet.

Enova sine virkemidler fungerer i midten av figuren – mellom de to stiplede stolpene. Ved å avlaste risiko hos aktører i form av å ta ned kostnadene, skal Enovas virkemidler bidra til å øke hastigheten og mengden innovasjonsprosesser innen pilotering, demonstrasjon, fullskala testing, og markedsintroduksjon for nye løsninger.

Endring i programtilbud

Enova har i første halvår 2024 introdusert seks nye støtteprogrammer i markedet som skal bidra til reduserte utslipp fra landtransport, maritim transport, industrien og bygg og eiendom.

Enova ønsker å bidra til å realisere de første fungerende verdikjedene for hydrogen som drivstoff i maritim sektor i Norge. For å adressere barrierene mer effektivt har Enova justert tilbudet og lansert tre nye

:

Programmene Hydrogen i fartøy og Ammoniakk i fartøy er begge konkurransebaserte og har til hensikt å etablere etterspørsel etter hydrogen og ammoniakk innen maritim sektor. Investeringen kan enten være i nytt fartøy eller i ombygging av eksisterende fartøy, eller i en kombinasjon av disse. På denne måten håper Enova å få demonstrert og bidratt til videre utvikling av noen av de sentrale teknologiene for nullutslippsfartøy i fremtiden.

For å støtte opp under tilbudssiden for hydrogenbaserte energibærere i maritim transport ble støtteprogrammet Hydrogenproduksjon til maritim transport 2027 lansert. Det overordnede målet er å få demonstrert de nødvendige teknologiene, modnet leverandørkjedene og opparbeidet viktig erfaring med hydrogen som drivstoff. Programmet gjennomføres som en konkurranse om investeringsstøtte til produksjon og infrastruktur for hydrogen som drivstoff til maritim transport.

Tilbudet rettet mot maritim transport er ytterligere styrket gjennom støtteprogrammet Batteri i nullutslippsskip, lansert i april. Formålet med programmet er å redusere investeringskostnadene i maritime batteriinstallasjoner og bidra til å gjøre batterielektrifisering mer konkurransedyktig. Programmet – som gjennomføres som en konkurranse med 2-3 årlige frister - retter seg mot aktører som ønsker å ta det neste steget innen elektrifisering som nullutslippsteknologi i skip. Det er også mulig å få støtte til nødvendig ladeinfrastruktur i sammenheng med et skipsprosjekt.

Endring i tilbudet

Innen landtransport ble støtteprogrammet Tunge nullutslippskjøretøy lansert i første halvår 2024. Det nye programmet er konkurransebasert, slik at de mest kostnadseffektive og klimavennlige prosjektene vil få innvilget støtte. Det gis støtte til nullutslippskjøretøy over 4,25 tonn. Lastebiler, turbusser og minibusser er i denne kategorien. Programmet har faste søknadsfrister og etter konkurranse om midlene vil søknadene rangeres etter hvor mye CO2 som reduseres per støttekrone. 

Som en del av tilbudet rettet mot industrien, lanserte Enova støtteprogrammet Store klima- og energisatsninger i industrien. Industriens energibruk er i stor grad knyttet til ulike varmeprosesser. Stasjonær forbrenning av fossile brensler til varmeformål fører til store klimagassutslipp. Formålet med programmet er å fremskynde markedsintroduksjon av teknologier som kan bidra til at den nødvendige omleggingen fra fossil til fornybar energibruk i industrien skjer raskere og rimeligere og med mindre belastning på energisystemet.

Det er i første halvår avsluttet to støtteprogrammer, Tunge kjøretøy og Elektrifisering av sjøtransport.